Для переходу на стару версію сайта перейдіть за посиланням

Повідомлення про оприлюднення проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України “Про затвердження Порядку про вибірковий фітосанітарний контроль”

Повідомлення про оприлюднення

проекту наказу Міністерства аграрної політики та

продовольства України “Про затвердження Порядку

про вибірковий фітосанітарний контроль”

 

Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України “Про затвердження Порядку про вибірковий фітосанітарний контроль”розроблено відповідно до частини другої статті 40 Закону України “Про карантин рослин”.

Проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України “Про затвердження Порядку про вибірковий фітосанітарний контроль” оприлюднено шляхом його розміщення в мережі Інтернет на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України та Державної ветеринарної та фітосанітарної служби України (www.vet.gov.ua, розділ – Законодавство, підрозділ – Обговорення проектів документів).

Зауваження та пропозиції стосовно проекту та аналізу регуляторного впливу у письмовій та електронній формі просимо надавати протягом місяця з дня опублікування цього оголошення за адресою:

01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 24, Міністерство аграрної політики та продовольства України, е-mail: www. minagro.gov.ua;

01011, м. Київ, вул. Арсенальна, 9/11, Державна регуляторна служба України, e-mail: mail@dkrp.gov.ua;

01001, м. Київ, вул. Б.Грінченка, 1, Державна ветеринарна та фітосанітарна служба України, e-mail: law@vet.gov.ua.

 

 

Перший заступник Міністра

аграрної політики та

продовольства України                                        Я.В. Краснопольський

 

 

 

МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРОДОВОЛЬСТВА УКРАЇНИ

 

НАКАЗ

 

 

______________________

 

Київ

№ ______

Про затвердження Порядку

про вибірковий фітосанітарний

контроль

 

Відповідно до абзацу третього статті 5, частини другої статті 40 Закону України “Про карантин рослин”, підпункту 9 пункту 4 Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 року № 1119,

 

НАКАЗУЮ:

 

1. Затвердити Порядок про вибірковий фітосанітарний контроль, що додається.

 

2. Департаменту землеробства та технічної політики в АПК в установленому порядку подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

 

3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

 

4. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Міністра Краснопольського Я.В.

 

 

 

Міністр                                                                             О.М. Павленко

 

 

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства аграрної

політики  та продовольства України

__________________ № __________

 

ПОРЯДОК

про вибірковий фітосанітарний контроль

 

1. Цей Порядок визначає процедуру проведення державними фітосанітарними інспекторами вибіркового фітосанітарного контролю, який здійснюється до спеціально визначених відсотків вантажів з об’єктами регулювання будь-якого походження, що імпортуються для проведення обов'язкового розширеного фітосанітарного контролю.

2. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про карантин рослин".

3. Дія цього Порядку поширюється на об'єкти регулювання будь-якого походження, що імпортуються.

4. Вибірковий фітосанітарний контроль передбачає, що на основі даних щодо виявлення карантинних організмів у вантажах з об'єктами регулювання будь-якого походження, що імпортуються, а також на основі інших факторів, що можуть впливати на життя та здоров'я рослин, враховуючи результати аналізу ризиків відповідно до вимог статті 17 Закону України "Про карантин рослин", встановлюється спеціально визначений відсоток вантажів з об’єктами регулювання, які підлягають обов'язковому розширеному фітосанітарному контролю, згідно з додатком.

5. Обов’язковий розширений фітосанітарний контроль об’єктів регулювання будь-якого походження, що імпортуються, проводиться державними фітосанітарними інспекторами у пунктах пропуску через державний кордон або в зонах митного контролю на митній території України у відповідності із спецiально визначеним відсотком вантажiв з об'єктами регулювання за категоріями.

6. В інформаційній системі в межах одного пункту пропуску через державний кордон або  в зоні митного контролю на митній території України ведеться облік імпортних вантажів з  об’єктами регулювання в розрізі країн експорту або реекспорту за категоріями. Відповідно до спеціально визначеного вiдсотка від усіх вантажів з об’єктами регулювання в інформаційній системі автоматично визначаються ті вантажі, до яких державний фітосанітарний інспектор проводить обов’язковий розширений фітосанітарний контроль.

7. У випадку ввезення вантажу з об’єктами регулювання, що мають різні відсотки для проведення обов’язкового розширеного фітосанітарного контролю, цей вид фітосанітарного контролю встановлюється за найбільшим відсотком.

8. Перші п’ять поспіль партій вантажів з об’єктами регулювання, які мають спеціально визначений відсоток вантажів для проведення обов’язкового розширеного фітосанітарного контролю менше 100%, підлягають проведенню обов’язкового розширеного фітосанітарного контролю.

9. Якщо у п’яти  поспіль вантажах з об'єктами регулювання з однієї країни експорту або реекспорту  не буде виявлено регульованого шкідливого організму, до наступного вантажу проводиться обов’язковий розширений фітосанітарний контроль:

у випадку встановлення 25% вантажів для проведення обов’язкового розширеного фітосанітарного контролю – кожного четвертого вантажу, автоматично визначеного в інформаційній системі;

у випадку встановлення 20% вантажів для проведення обов’язкового розширеного фітосанітарного контролю – кожного п’ятого вантажу, автоматично визначеного в інформаційній системі.

10. Обов’язковому розширеному фітосанітарному контролю постійно підлягають вантажі з об'єктами регулювання, які мають спеціально визначений відсоток 100%.

11. При виявленні регульованого шкідливого організму у вантажі з об’єктами регулювання державний фітосанітарний інспектор вживає заходів, визначених у пункті 8 Порядку, до моменту, коли відсутність регульованих шкідливих організмів буде підтверджена у п’яти поспіль партіях вантажу з об’єктами регулювання.

12. Обов’язковий розширений фітосанітарний контроль вантажів з об’єктами регулювання передбачає огляд з проведенням  інспектування, під час якого здійснюється відбір зразків для проведення фітосанітарної експертизи.

13. У разі якщо фітосанітарна експертиза не підтвердить зараження карантинним організмом, вантаж підлягає проходженню подальших митних процедур та на нього видається карантинний сертифікат.

14. У випадку виявлення регульованого шкідливого організму у вантажах з об'єктами регулювання центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, протягом доби повідомляє власника вантажу, іноземну національну організацію захисту рослин країни походження або реекспорту та у разі потреби країну транзиту.

 

 

Директор Департаменту землеробства

та технічної політики в АПК                                             В.М. Топчій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

до Порядкупро вибірковий фітосанітарний контроль

(пункт 4)

 

Спеціально

визначений відсоток вантажів з об’єктами регулювання,які підлягають обов’язковому розширеному фітосанітарному контролю

 

Код товару згідно з УКТЗЕД

Опис товару

Відсоток вантажів для проведення обов’язкового розширеного фітосанітарного контролю

1

2

3

Категорія І

Живі рослини будь-якого походження

0601

Цибулини, бульби, кореневі бульби, бульбоцибулини, кореневища, включаючи розгалужені кореневища, у стані вегетативного спокою, вегетації або цвітіння; саджанці, рослини   та корені цикорію, крім коренів товарної позиції 1212

100

0602

Інші живі рослини (включаючи їх коріння), живці та підщепи; міцелій грибів

100

0603

Зрізані квітки та пуп'янки, придатні для складання букетів або для  декоративних цілей, свіжі

100

0604

Листя, гілки та інші частини рослин, без квіток або пуп'янків, трави, мохи та лишайники, придатні для складення букетів або для декоративних цілей, свіжі

100

0701

Картопля свіжа або охолоджена 

100

0703

Цибуля насіннєва

100

0712 90 11 00

Цукрова кукурудза гібрид для сівби

100

0713

Овочі бобові для сівби

100

1001

Пшениця і суміш пшениці та жита (меслин) насіннєві

100

1002

Жито насіннєве

100

1003

Ячмінь насіннєвий

100

1004

Овес  насіннєвий

100

1005

Кукурудза  насіннєва

100

1006

Рис  насіннєвий

100

1007

Сорго зернове  насіннєве

100

1008

Гречка, просо та насіння канаркової трави; інші зернові культури (насіння)

100

|1201

Соєві боби для сівби

100

1204

Насіння льону для сівби 

100

1205

Насіння свиріпи або ріпаку для сівби

100

1206

Насіння соняшнику для сівби

100

1207

Насіння та плоди інших олійних культур для сівби

100

1209

Насіння, плоди та спори для сівби 

100

Категорія ІІ

Продукти рослинного походження

0702 00 00 00

Помідори, свіжі або охолоджені 

25

0703

Цибуля ріпчаста, цибуля-шалот, часник, цибуля-порей та інші цибулинні овочі, свіжі або охолоджені

25

0704

Капуста головчаста, капуста цвітна, капуста проколі,  кольрабі, капуста листова та аналогічні їстівні овочі роду Brassica, свіжі або охолоджені

25

0705

Салат-латук (Lactuca sativa) і цикорій (Cichorium spp.), свіжі або охолоджені 

25

0706

Морква, ріпа, столові буряки, солодкий корінь, редька, селера коренева та аналогічні їстівні коренеплоди, свіжі або охолоджені 

25

0707 00

Огірки, корнішони, свіжі або охолоджені 

25

0708

Бобові овочі, лущені або нелущені, свіжі або охолоджені

25

0709

Інші овочі, свіжі або охолоджені  (крім грибів та трюфелів)

25

0712 90 19 00

Цукрова кукурудза інша

25

0713

Овочі бобові, сушені, лущені, очищені або неочищені від насіннєвої оболонки, подрібнені або не подрібнені (не включені до категорії І)

25

0714

Маніок, маранта, салеп, топінамбур, солодка картопля, або батат, аналогічні коренеплоди чи бульби з високим вмістом крохмалю або інуліну, свіжі, охолоджені (крім  морожених або сушених, цілих чи порізаних у вигляді гранул або скибок;  крім  серцевини сагової пальми)

25

0801

Горіхи кокосові, бразильські, кеш’ю, свіжі або сушені, очищені від шкаралупи або неочищені, з шкіркою або без шкірки

25

0802

Інші горіхи, свіжі або сушені, очищені від шкаралупи або неочищені, з шкіркою або без шкірки

25

0803

Банани, включаючи плантайни, свіжі

25

0804

Фініки, інжир, ананаси, авокадо, гуява, манго та мангостани, свіжі

25

0805

Цитрусові, свіжі

25

0806

Виноград, свіжий

25

0807

Дині, кавуни і папая, свіжі

25

0808

Яблука, груші та айва, свіжі 

25

0809

Абрикоси, вишні та черешні, персики (включаючи нектарини), сливи та терен, свіжі

25

0810

Інші плоди, свіжі

25

0814 00 00 00

Шкірки цитрусових або динь (включаючи шкірки кавунів), свіжі  (крім морожених, сушених або консервованих для тимчасового зберігання в розсолі, сірчаній воді або іншому розчині, що забезпечує їх тимчасову консервацію)

25

1001

Пшениця і суміш пшениці та жита (меслин) (не включені до категорії І)

25

1002

Жито (не включене до категорії І)

25

1003

Ячмінь (не включений до категорії І)

25

1004

Овес (не включений до категорії І)

25

1005

Кукурудза (не включена до категорії І)

25

1006

Рис (не включений до категорії І)

25

1007

Сорго зернове (не включене до категорії І)

25

1008

Гречка, просо та насіння канаркової трави; інші зернові культури (не включені до категорії І)

25

1201

Соєві боби, подрібнені або не подрібнені (не включені до категорії І)

25

1202

Арахіс, несмажений або не приготовлений іншим способом, лущений або нелущений, подрібнений або неподрібнений

25

1204 00

Насіння льону, подрібнене або не подрібне (не включене до категорії І)

25

1205

Насіння свиріпи або ріпаку, подрібнене або не подрібнене культури (не включене до категорії І)

25

1206 00

Насіння соняшнику, подрібнене або не подрібнене (не включене до категорії І)

25

1207

Насіння та плоди інших олійних культур, подрібнені або не подрібнені (не включене до категорії І)

25

1211

Рослини, частини рослин, насіння та плоди, які використовуються в основному у парфумерії, медицині або для боротьби з комахами, паразитами тощо, свіжі або сушені, порізані або непорізані, подрібнені або неподрібнені, мелені або немелені

25

1212 (крім 1212 21 00 00 та 1212 29 00 00)

 

Плоди ріжкового дерева, цукрові буряки та цукрова тростина, свіжі, охолоджені (крім морожених або сушених, подрібнені або не подрібнені); кісточки, ядра плодів та інші продукти рослинного походження (включаючи несмажені корені цикорію виду Cichorium intybus sativum), які використовуються в основному для харчових цілей, в іншому місці не зазначені

25

Категорія ІІІ

Інші об’єкти регулювання будь-якого походження

0106 49 00

Кліщі, нематоди та комахи

100

0603

Зрізані квітки та пуп'янки, придатні для складання букетів або для  декоративних цілей засушені (крім вибілених, пофарбованих, просочених або оброблених іншим способом) 

20

0604

Листя, гілки та інші частини рослин, без квіток або пуп'янків, трави, мохи та лишайники, придатні для складення букетів або для декоративних цілей засушені (крім вибілених, пофарбованих, просочених або оброблених іншим способом)

20

0803

Банани, включаючи плантайни, сушені 

20

0804

Фініки, інжир, ананаси, авокадо, гуаява, манго та мангостани, сушені 

20

0805

Цитрусові, сушені 

20

0806

Виноград, сушений 

20

0813

Плоди сушені, крім тих, що включені до товарних позицій 0801 - 0806; суміші горіхів або сушених плодів цієї групи

20

0901 11 00

Кава не смажена з кофеїном 

20

0901 12 00 00

Кава не смажена без кофеїну 

20

0903 00 00 00

Мате (парагвайський чай) (крім розфасованого у вакуумну або металеву упаковку) 

20

0904

Перець роду Piper; стручковий перець роду Capsicum або пахучий перець роду Pimenta, сушені або подрібнені чи мелені

20

0906

Кориця та квіти коричного дерева 

20

0907

Гвоздика (цілі плоди, квітки та квітконіжки) 

20

0908

Горіх мускатний, маціс і кардамон

20

0909

Насіння анісу, бодяну, фенхелю, коріандру, куміну, кмину; ягоди ялівцю

20

0910

Імбир, шафран, турмерик (куркума), чебрець, лаврове листя, каррі та інші прянощі

20

1101 00

Борошно пшеничне або із суміші пшениці та жита (меслину)

20

1102

Борошно інших зернових культур, крім пшеничного або суміші пшениці та жита (меслину) 

20

1103

Крупи, крупка та гранули зернових культур 

20

1104

Зерно зернових культур, оброблене іншими способами (наприклад, лущене, плющене, у вигляді пластівців, обрушене, різане (ядро) або подрібнене), за винятком рису товарної позиції 1006; зародки зерна зернових культур, цілі, плющені, у вигляді пластівців або мелені

20

1106

Борошно, крупи та порошок із сушених бобових овочів товарної позиції 0713 (крім  із саго або з коренеплодів чи бульбоплодів товарної позиції 0714 або продуктів групи 08)

20

1107 10

Солод необсмажений

20

1203 00 00 00

Копра 

20

1208

Борошно з насіння чи плодів олійних культур, крім борошна з гірчиці

20

1210

Шишки хмелю, свіжі або сухі, подрібнені або неподрібнені, розмелені або у вигляді гранул (крім  лупуліну)

20

1213 00 00 00

Солома та полова зернових, необроблені, подрібнені або неподрібнені, мелені або немелені, пресовані або у вигляді гранул

20

1214

Бруква кормова, буряк кормовий (мангольд), кормові коренеплоди, сіно, люцерна, конюшина, еспарцет, капуста кормова, люпин, вика та аналогічні кормові продукти, гранульовані або негранульовані

 

20

1401

Матеріали рослинного походження (наприклад, бамбук, індійська тростина, або ротанг, тростина, очерет, лоза, рафія, очищена, вибілена або пофарбована солома злаків, липова кора), що використовуються в основному для плетіння

20

1404

Матеріали рослинного походження, в іншому місці не зазначені

20

1801 00 00 00

Какао-боби, цілі та розмелені, сирі або смажені 

20

1802 00 00 00

Шкаралупи, шкірки (лушпайки) та інші відходи з какао 

20

2302

Висівки, кормове борошно та інші відходи та залишки від просіювання, помелу або інших способів обробки зерна зернових чи бобових культур, гранульовані чи не гранульовані 

20

2308 00

Продукти рослинного походження та рослинні відходи, рослинні залишки і побічні продукти, негранульовані або гранульовані, що використовуються для годівлі тварин, в іншому місці не зазначені (крім вичавок із яблук та виноградних вичавок)

20

2401

Тютюнова сировина; тютюнові відходи 

20

2530 90 00 00

Ґрунт

100

2703 00 00 00

Торф (включаючи торф'яний дрібняк), агломерований або неагломерований 

100

3002 90 50 00,

3002 90 90 00

Живі фітопатогенні  бактерії, грибки та віруси рослин

100

4401

Деревина паливна у вигляді колод, полін, хмизу, гілок, сучків тощо; деревна тріска або стружка; тирса, тріска, стружка, уламки та відходи деревини та скрап, агломеровані або неагломеровані, у вигляді колод, полін (крім  брикетів та  гранул)

 

20

4403 (крім 4403 10 00 00  оброблені фарбою, протруювачами, креозотом або іншими консервантами)

Лісоматеріали необроблені, з видаленою або невидаленою корою або заболонню, або начорно брусовані або небрусовані

20

4404

Деревина бондарна; колоди колоті; палі, кілки, стовпи загострені з дерева, але не розпиляні уздовж; лісоматеріали, начорно обтесані, але не обточені, не вигнуті або не оброблені іншим способом, що використовуються для виробництва ціпків, парасольок, ручок для інструментів або подібних виробів; деревина лущена та аналогічна

20

4406 10 00 00

Шпали дерев'яні для залізничних або аналогічних колій, не просочені 

20

4407

Лісоматеріали розпиляні або розколоті уздовж, розділені на шари або лущені, стругані або нестругані, шліфовані або нешліфовані, які мають або не мають торцеві з'єднання, завтовшки більш як 6 мм

20

4409

Пилопродукція з деревини (включаючи дощечки та фриз для паркетного покриття підлоги, незібрані) у вигляді профільованого погонажу (з гребенями, пазами, шпунтовані, із стесаними краями, з'єднанням у вигляді напівкруглого калювання, фасонні, закруглені тощо) уздовж будь-яких країв чи площин, стругані або нестругані, шліфовані або нешліфовані, що мають або не мають торцеві з'єднання

 

20

4415

Ящики, коробки, пакувальні корзини, барабани та аналогічна тара з деревини; дерев’яні барабани (котушки) для кабелів; піддони, піддони з бортами та інші дерев’яні завантажувальні щити; дерев’яні борти для піддонів (у вигляді партії товару)

20

4416 00 00 00

Бочки, барила, чани, діжки та інші бондарні вироби та їх частини з деревини, включаючи клепку

20

5101 11 00 00

Вовна, немита, стрижена 

20

5201 00

Бавовна, не піддана кардо- та гребенечесанню 

20

5301

Волокно лляне, оброблене чи необроблене, але непрядене; пачоси та відходи льону (включаючи прядильні відходи та обтіпану сировину) 

20

9406 00 20 00

Конструкції будівельні збірні з дерева

20

9705 00 00 00

Колекції та предмети колекціонування із акарології, гельмінтології, ентомології, паразитології та ботаніки

20

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка

до проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України “Про затвердження Порядку про вибірковий фітосанітарний контроль”

 

1. Обґрунтування необхідності прийняття наказу

Проект наказу Мінагрополітики “Про затвердження Порядку про вибірковий фітосанітарний контроль” (далі – проект наказу) розроблено відповідно до частини другої статті 40 Закону України “Про карантин рослин” для проведення огляду та фітосанітарної експертизи  імпортних вантажів з об’єктами регулювання, з метою охорони території України від занесення регульованих шкідливих організмів, проведення моніторингу імпортних вантажів на виявлення регульованих шкідливих організмів, запобігання та недопущення ввезення заражених вантажів на територію України.

При фітосанітарній експертизі проводиться аналіз об'єктів регулювання в лабораторних умовах на предмет наявності або відсутності регульованих шкідливих організмів. Метою фітосанітарної експертизи об'єктів регулювання є виявлення та/або ідентифікації регульованих шкідливих організмів.

Визначений відсоток вантажів з об’єктами регулювання, які підлягають обов'язковому розширеному фітосанітарному контролю в межах однієї категорії є неоднаковим і встановлюється на основі даних щодо виявлення карантинних організмів у вантажах з об'єктами регулювання будь-якого походження, що імпортуються, а також на основі інших факторів, що можуть впливати на життя та здоров'я рослин, враховуючи результати аналізу ризиків відповідно до вимог статті 17 цього Закону.

Відповідно до статті 62 глави IV “Санітарні та фітосанітарні заходи” Розділу IV “Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею” Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі – Угода про асоціацію) до живих рослин будь-якого походження відносяться рослини та їх живі частини,  включаючи насіння.

Продукти рослинного походження означають продукти рослинного походження, що не були оброблені або пройшли легку підготовку до тієї межі, коли вони не є рослинами.

Проект наказу розроблено з метою покращення службової діяльності державних фітосанітарних інспекторів при реалізації повноважень, та у зв’язку з необхідністю приведення нормативно-правових актів у сферi карантину рослин у відповідність до вимог Закону України “Про карантин рослин”

 

2. Мета і шляхи її досягнення

Метою та завданням прийняття проекту наказу є приведення нормативно-правових актів у сферi карантину у відповідність до чинного законодавства України.

Досягнення вказаної мети можливе шляхом прийняття

проекту наказу.

 

3. Правові аспекти

У даній сфері правового регулювання діє Закон України “Про карантин рослин”, постанова Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 року № 705 “Про деякі питання реалізації Закону України “Про карантин рослин”.

 

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Проект наказу не потребує витрат з державного та місцевих бюджетів.

 

5. Позиція заінтересованих органів

Проект наказу потребує погодження з Державною регуляторною службою України, Державною ветеринарною та фітосанітарною службою України, Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів і підлягає державній реєстрації в Міністерстві юстиції України.

 

6. Регіональний аспект

Проект наказу не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

 

6.1. Запобігання дискримінації

У проекті наказу відсутні положення, які можуть містити ознаки дискримінації.

 

7. Запобігання корупції

У проекті наказу відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

 

8. Громадське обговорення

Проект наказу оприлюднено на офіційних веб-сайтах Державної ветеринарної та фітосанітарної служби України та  Міністерства аграрної політики та продовольства України відповідно до Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”

 

9. Позиція соціальних партнерів

Проект наказу не стосується соціально-трудової сфери.

 

10. Оцінка регуляторного впливу

Проект наказу відповідає принципам державної регуляторної політики.

 

10.1. Вплив реалізації акта на ринок праці

Відсутній вплив реалізації акта на ринок праці.

 

11. Прогноз результатів

Прийняття проекту наказу надасть можливість проводити моніторинг імпортних вантажів з об’єктами регулювання для перевірки їх фітосанітарного стану, не допускати проникнення на територію України регульованих шкідливих організмів разом з імпортними вантажами, встановлювати аналіз фітосанітарного ризику до об’єктів регулювання, які ввозяться на територію України з різних країн.

 

 

Перший заступник

Міністра аграрної політики

та продовольства України                                  Я.В. Краснопольський

 

“____”_____________ 2016 року

 

 

 

 

 

Аналіз регуляторного впливу

проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України “Про затвердження Порядку про вибірковий фітосанітарний контроль”

 

1. Проблема, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання

Відповідно до статті 40 Закону України "Про карантин рослин" центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, на основі даних щодо виявлення карантинних організмів у вантажах з об'єктами регулювання будь-якого походження, що імпортуються, а також на основі інших факторів, що можуть впливати на життя та здоров'я рослин, враховуючи результати аналізу ризиків відповідно до вимог статті 17 цього Закону, встановлює спеціально визначений відсоток вантажів, які підлягають обов'язковому розширеному фітосанітарному контролю.

Обов'язковий розширений фітосанітарний прикордонний контроль на кордоні застосовується відповідно до порядку про вибірковий фітосанітарний контроль, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин, до початку нового календарного року на наступний рік.

Розділом IV "Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею" Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі – Угода про асоціацію) та додатком до Угоди ХІ "Перевірки імпорту та оплата перевірок" передбачено, що при проведенні перевірок щодо здоров’я рослин, Сторона-імпортер забезпечує, щоб ці рослини, продукти рослинного походження та інші об’єкти регулювання були ретельно оглянуті на офіційних підставах, в повному обсязі або лише їх зразки, для того щоб переконатися, що вони не забруднені шкідливими організмами.

Крім того, у додатку ХІ Угоди про асоціацію зазначено, що Сторона-імпортер може проводити перевірки відправлених товарів з метою верифікації фітосанітарного статусу. Зменшена частота імпортних перевірок щодо здоров’я рослин може встановлюватися до товарів, які регулярно перевозяться за винятком рослин призначених для посадки.

Впровадження Порядку про вибірковий фітосанітарний контроль передбачає проведення моніторингу щодо фітосанітарного статусу імпортних об’єктів регулювання з метою недопущення проникнення на територію України карантинних організмів, що значно покращить імідж України в якості торговельного партнера, та матиме позитивні наслідки для населення забезпечивши безпечними та якісними продуктами.

Наразі, відповідний Порядок про вибірковий фітосанітарний прикордонний контроль не затверджений Мінагрополітики України, тобто відсутній відповідний підзаконний нормативно-правовий акт, який регулює зазначене питання.

Слід зазначити, що визначена проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів і потребує державного регулювання, оскільки у даному випадку стає реальною загроза невиконання вимог актів вищої юридичної сили.

В зв’язку з цим, проблему передбачається вирішити шляхом державного регулювання за рахунок проведення обов'язкового розширеного фітосанітарного прикордонного контролю вантажів, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України.

Враховуючи обґрунтовану необхідність державного регулювання зазначених суспільних відносин та з метою вирішення існуючої проблеми, розроблено проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України “Про затвердження Порядку про вибірковий фітосанітарний контроль” (далі – проект наказу).

Проект наказу розроблено з метою охорони території України від занесення регульованих шкідливих організмів разом з імпортними вантажами, які підлягають фітосанітарному контролю, покращення службової діяльності державних фітосанітарних інспекторів при реалізації повноважень, та у зв’язку з необхідністю приведення нормативно-правових актів у сферi карантину рослин у відповідність до вимог чинного законодавства України.

 

2. Визначення цілей державного регулювання

Метою прийняття проекту наказу є приведення нормативно-правових актів у сферi карантину у відповідність до чинного законодавства України, шляхом встановлення спеціально визначеного відсотку вантажів, які підлягають обов'язковому розширеному фітосанітарному контролю та порядку проведення відповідного контролю.

 

3. Прийняті альтернативні способи досягнення зазначеної цілі, переваги обраного способу

Можливі способи досягнення цілей

Оцінка способу

Причини відмови від альтернативних способів, аргументи щодо переваги обраного способу

Збереження status quo

Спосіб оцінюється, як такий, що потребує вдосконалення.

 

Невідповідність вимогам законодавства України. Такий спосіб не забезпечить врегулювання вибіркового фітосанітарного контролю вантажів, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України.

 

Інший, від запропонованого способу (саморегуляція)

Альтернативи запропонованому способу відсутні.

Від такого способу краще відмовитися.

 

Не забезпечить врегулювання зазначеного питання. Існує загроза невиконання актів вищої юридичної сили.

Обраний спосіб

Відповідає вимогам законодавства України.

Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.

 

Запропонований спосіб вирішення зазначеної проблеми є найбільш доцільним та адекватним з огляду на можливість виконання та ефективної реалізації регуляторного акта, який забезпечить приведення нормативно-правових актів у сферi карантину у відповідність до вимог чинного законодавства.

Забезпечує дотримання принципів державної регуляторної політики.

 

 

4. Механізми та заходи, що пропонуються для розв’язання проблеми

Вказану вище проблему планується розв’язати шляхом видання наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України “Про затвердження Порядку про вибірковий фітосанітарний контроль”.

Ступінь ефективності даного регуляторного акта буде оцінюватись за результатами відстеження.

Порядком про вибірковий фітосанітарний контроль встановлюються спеціально визначені відсотки вантажів з об'єктами регулювання за такими категоріями: живі рослини будь-якого походження, продукти рослинного походження, інші об'єкти регулювання будь-якого походження.

 

5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Прийняття проекту наказу забезпечить приведення нормативно-правових актів у сферi карантину рослин у відповідність до вимог чинного законодавства України.

Оцінка можливості впровадження та виконання вимог акта – висока.

Реалізація регуляторного акта не потребує додаткових матеріальних та фінансових витрат з Державного бюджету України.

Для суб’єктів господарювання впровадження цього регуляторного акта не призведе до збільшення витрат, пов’язаних з необхідністю вивчення основних положень регуляторного акта.

Проект наказу відповідає принципам державної регуляторної політики.

Очікувані наслідки дії запропонованого регуляторного акта не передбачають нанесення шкоди суб’єктам господарювання.

Впливу зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.

Водночас, на дію регуляторного акта можуть вплинути такі зовнішні чинники, як зміна законодавства (скасування регулювання). Зазначені чинники мають значний вплив на результативність запропонованого регуляторного акта. Тому, буде запроваджено постійний моніторинг щодо їх оцінки, за результатами якого до запропонованого регуляторного акта будуть внесені відповідні зміни для усунення негативного впливу зазначених зовнішніх чинників.

Оцінка можливості впровадження проекту регуляторного акта та виконання її вимог суб’єктами господарювання та фізичними особами, які ввозять (пересилають) вантаж (об’єкти регулювання) на митну територію України.

Очікувані наслідки дії запропонованого проекту наказу не передбачають погіршення стану регулювання зазначеної проблеми для суб’єктів господарювання та фізичних осіб які ввозять (пересилають) вантаж (об’єкти регулювання) на митну територію України.

 

6. Очікувані результати прийняття акта

Впровадження запропонованого нормативно-правового акта не потребує додаткових витрат.

 

вигоди

витрати

СФЕРА ІНТЕРЕСІВ ДЕРЖАВИ

Забезпечення охорони території України від занесення регульованих шкідливих організмів.

Не очікується.

Недопущення ввезення на територію України вантажу зараженого карантиними організмами. 

Запобігання проникненню регульованих шкідливих на територію України. 

СФЕРА ІНТЕРЕСІВ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ

Підвищення якості та ефективності роботи державних фітосанітарних інспекторів на державному кордоні. 

Не очікується.

Чітка регламентація процедури перiодичності проведення розширеного фітосанітарного контролю та лабораторних дослiджень деяких вантажів з об’єктами регулювання, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України.

СФЕРА ІНТЕРЕСІВ ГРОМАДЯН

Запобігання проникненню регульованих шкідливих на територію України.

Не очікується.

Покращання показників безпеки та якості харчової продукції.

Зменшення кількості неякісних вантажів, що є небезпечними для споживання населенням.

 

7. Обґрунтування терміну дії регуляторного акта

Строк дії цього нормативно-правового акта не може бути обмежено у часі, але можливим є внесення змін до нього.

 

8. Показники результативності регуляторного акта

Показниками результативності після набрання чинності регуляторного акта є відсутність звернень суб’єктів господарювання, щодо застосування даного регуляторного акта.

Виконання вимог акта не потребує додаткових витрат коштів з державного бюджету України.

Рівень поінформованості суб'єктів господарювання з основних положень акта високий з огляду на його оприлюднення на офіційному веб-сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України та Державної ветеринарної та фітосанітарної служби України.

Розмір коштів та час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання для виконання вимог акта, не зміниться.

Надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов’язаних з дією акта, не передбачається. Зменшення розміру надходжень до державного та місцевих бюджетів, пов’язаних з дією цього акта, не прогнозується. Не передбачається створення державних цільових фондів.

Кількість суб'єктів господарювання та фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта. Дія проекту наказу поширюватиметься на суб'єктів господарювання та фізичних осіб, які ввозять (пересилають) на митну територію України групи вантажів з об’єктами регулювання, які підлягають проведенню фітосанітарних заходів.

 

9. Відстеження результативності регуляторного акта

Відстеження результативності регуляторного акта будуть здійснюватися Держветфітослужбою України (Держпродспоживслужбою).

Базове відстеження результативності проекту наказу здійснюватиметься до дня набрання чинності цим актом, але не пізніше дня проведення повторного відстеження, шляхом збору кількості звернень суб’єктів господарювання та інформації щодо кількості затримок вантажів з об’єктами регулювання.

Повторне відстеження планується здійснити через рік після набрання чинності цього регуляторного акта з використанням показників результативності шляхом аналізу статистичних даних порівняно з даними базового відстеження результативності.

Періодичне відстеження результативності буде здійснюватися раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження.

Наукові установи для здійснення відстеження не залучатимуться.

 

 

Перший заступник Міністра                                       

аграрної політики та

продовольства України                                         Я.В. Краснопольський           

 

“___ ”_______________ 2016 року

 

 

2016.02.23 10:45